رد کردن لینک ها

چرا بازاریابی با شبکه‌های اجتماعی در دوران رکود اقتصادی بسیار مهم است؟

در مطلبِ پیشِ رو به این می‌پردازیم که بازاریابی شبکه‌های اجتماعی فقط برای دوران آسایش نیست. حتی وبسایت Forbes هم می‌گوید اگر کسب‌وکاری می‌خواهد دوام بیاورد، نباید با وخیم‌شدن اوضاع اقتصادی بازاریابی دیجیتالی‌اش را به کل تعطیل کند. نقطه‌ای که روی در آن ایستاده‌ایم ترسناک است ولی معنایش این نیست که باید بی‌خیالِ کمپین تبلیغاتی فیسبوکیتان بشوید، تعداد تبلیغات اینستاگرامی را کم کنید و تبلیغات در اسنپ‌چت را کنار بگذارید.

درک می‌کنیم. حالا که به خاطر کووید-۱۹ اقتصاد جهانی با یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایش تا به امروز روبه‌رو شده، اکثر کسب‌وکارها احتمالاً کمربندهایشان را محکم کرده‌اند و می‌خواهند تا جایی که می‌توانند پول‌هایشان را توی مشتشان نگه دارند. وسوسه‌ی کشیدنِ بادبان‌ها و تلاش برای مقاومت در برابر طوفانِ اقتصادی فعلی را درک می‌کنیم. ولی ممکن است اشتباه بزرگی مرتکب شوید، چرا؟

 

مزایای بازاریابی دیجیتالی در دوران رکود اقتصادی

۱. کاهش بالقوه‌ی هزینه‌های تبلیغات

وقتی کسب‌وکارهای دیگر کمپین‌های بازاریابی شبکه‌های اجتماعیشان را در تلاش برای صرفه‌جویی در پول لغو می‌کنند، هزینه‌های تبلیغات برای کسب‌وکارهایی که هنوز به آن پایبندند ارزان‌تر می‌شود. علت این اتفاق هم کاهش رقابت تبلیغاتی است نه کاهش تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی. یعنی حالا هم می‌توانید در همان کانال‌هایی تبلیغ کنید که قبلاً تبلیغ می‌کردید، اما هم هزینه‌تان کمتر می‌شود هم بیشتر دیده می‌شوید. وقتی این‌جوری به قضیه نگاه کنید می‌بینید مسئله واضح است و اصلاً جای بحث ندارد. اگر از پس بودجه‌اش برمی‌آیید، تبلیغات فیسبوکی و اینستاگرامی و اسنپ‌چتی را لغو نکنید. اصلاً اگر می‌خواهید برندتان بیش از پیش در بازار دیده شود، بودجه‌ی بازاریابیتان را بیشتر هم بکنید.

۲. سهم بزرگتری از بازار بردارید

اگر کمی درباره‌ی وضعیتی که خیلی از مردم به خاطر کووید-۱۹ دچارش شده‌اند تأمل کنید، می‌فهمید که اگر همین حالا در شبکه‌های اجتماعی به چشم بیایید، از امتیاز هنگفتی برخوردار شده‌اید. حالا که بعضی کشورها به طریقی در قرنطینه‌اند و شهروندان زیادی باید در خانه بمانند، افراد بی‌شماری هر روز به کانال‌های دیجیتال سر می‌زنند تا سر خودشان را گرم کنند. این نشان می‌دهد که هرچند داریم وارد یک رکود اقتصادی ترسناک می‌شویم اما مردم برای در ارتباط ماندن با دوستان و خانواده‌شان بیش از پیش از فیسبوک، اینستاگرام و اسنپ‌چت استفاده می‌کنند.

حالا که رقابت تا حد زیادی کم شده، اگر برای دیده‌شدن تبلیغاتتان در این کانال‌ها پول خرج کنید، خواهید دید که برند یا محصولتان به طرز چشمگیری بیشتر در معرض دید قرار خواهد گرفت. این ادعا بی‌اساس نیست – طبق گزارش وبسایت Engadget تعداد کاربران اسنپ‌چت در آوریل ۲۰۲۰ بیست درصد افزایش داشته. این فرصتِ رشد، واقعی است.

۳. جای پای برندتان را محکم کنید

همان‌طور که دیدیم، اگر همین الان در تبلیغات سرمایه‌گذاری کنید می‌توانید استراتژی بازاریابی دیجیتالتان را درست و حسابی ارتقا بدهید. با این کار نه تنها هزینه‌هایتان کمتر می‌شود و به خاطر کاهش میزان رقابتْ سهم بزرگ‌تری از بازار را در دست خواهید گرفت، جای پای برندتان هم به عنوان اسمی که مردم می‌شناسند و بهش اعتماد دارند محکم می‌شود. شنیده‌اید که می‌گویند «از دل برود هرآنکه از دیده برفت»؟ این را می‌شود درباره‌ی مصرف‌کنندگان هم گفت. هیچکدامِ ما آن‌قدر وقت نداریم که برویم دنبال یک برند یا محصول جدید بگردیم. بیشترمان ترجیح می‌دهیم محصول موردنظرمان درست در لحظه‌ای که بهش احتیاج داریم بیفتد توی بغلمان. پس منطقی است که وقتی برند یا محصولی ساکت می‌شود، حتی برای مدتی کوتاه، بی‌علاقگی یا بی‌اعتمادی مشتریان سابقش هم می‌تواند طولانی باشد هم عمیق.

وقتی کسب‌وکارهای دیگر عقب می‌کشند و می‌گذارند صدای برند یا محصولشان در شبکه‌های اجتماعی کم‌رنگ شود، فقط کسب‌وکارهای هوشمند درست در همین لحظه خودی نشان می‌دهند. از این گذشته، با این کار به مخاطبِ هدفتان اعلام می‌کنید که هنوز هستید، که کووید-۱۹ شکستتان نداده و همیشه می‌شود بهتان اعتماد کرد. وقتی همه چیز نامطمئن است، این پیغام می‌تواند در نظر مخاطبِ شما پیغامِ بسیار قدرتمندی جلوه کند.

 

هنوز قانع نشده‌اید؟

چند مثال از کسب‌وکارهایی که در طول یک رکود اقتصادی، با تبلیغاتْ بارشان را بستند

رکود اقتصادی همیشه چیز بدی نیست. بعضی شرکت‌ها در هنگام رکود رشد چشمگیری را تجربه کرده‌اند. اگر فهرست زیر قانعتان نکند دیگر نمی‌دانیم با چی قانع می‌شوید!

۱. اپل

بعد از شکستن حبابِ دات‌کام در اوایل دهه‌ی ۲۰۰۰، همه توقع داشتند یک شرکت تکنولوژی نسبتاً جدید باید در طول رکود اقتصادی محتاط عمل کند. ولی شعار اپل همیشه این بوده که هروقت اوضاع بد شد سرمایه‌گذاری کن. اگر شما هم اپل را یکی از تاثیرگذارترین برندهای این نسل می‌دانید، پس راهکاری که برای آن‌ها جواب داده احتمالاً برای شما هم جواب خواهد داد.

۲. دیزنی

کمی به عقب برگردیم، به وقتی که دیزنی به غولی تبدیل شد که حالا هست. دیزنی دقیقاً وقتی شروع به رشد کرد که رکود بزرگ داشت به اوج خودش می‌رسید. آن‌ها کارهایشان را به روال سابق ادامه دادند و بعد هم اولین انیمیشن بلندشان (سفیدبرفی و هفت‌کوتوله) را منتشر کردند؛ این فیلم چنان جمعیت عظیمی از طرفداران را به سمت خودش جلب کرد که دهه‌هاست به دیزنی وفادارند. شک نداریم که یک سری تبلیغات بسیار هوشمندانه روی این موفقیت تاثیر داشته (و هنوز دارد.)

۳. گوگل

گوگل، غول تکنولوژی، در ۱۹۹۸ شروع به کار کرد، درست قبل از یک رکود اقتصادی بزرگ. این اتفاق برای شرکت‌های دیگر فاجعه‌بار بود. ولی گوگل نه تنها در برابر طوفان مقاومت کرد بلکه رشد کرد و اسمش سر زبان‌ها افتاد.

اگر دنبال راه‌هایی برای رشد کسب‌وکارتان می‌گردید و فقط نمی‌خواهید بنشینید و تماشا کنید که برندتان در بحران کووید-۱۹ آب می‌رود و ناپدید می‌شود، سرمایه‌گذاری در بازاریابی دیجیتالی و استراتژی‌های بازاریابی شبکه‌های اجتماعی می‌تواند برای شما تفاوتِ بین موفقیت و شکست باشد.

تخصص اصلی ما در تیم لاگین تولید محتوا و مدیریت حضور برندها در شبکه‌های اجتماعی است. برای بازاریابی مستمر و موثر در اینترنت با ما تماس بگیرید.


نویسنده: Emma Huyton – Trustads.io
ترجمه در تیم لاگین

به گفتگو بپیوندید

بازگشت به بالای صفحه